Goed gevonden worden kan makkelijker

Vindbaar met Webtexttool

Hoe komt het eigenlijk dat sommige websites veel meer bezoekers trekken dan andere?

Als je Google een handje helpt om jouw pagina’s goed te vinden, dan kan dat er zomaar voor zorgen dat je twee keer zoveel klanten krijgt via je website. Dat zoekmachinevriendelijk schrijven lijkt erg ingewikkeld, maar er is nu een tool waarmee dat makkelijk wordt: Webtexttool.

Beter gevonden worden

Bij zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd, laat je een zoekterm, waar jouw doelgroep op zoekt in Google, strategisch terugkomen in een paginatekst. Hierdoor wordt jouw pagina beter gevonden en hoger in de ranglijst van Google getoond. Jouw potentiële klanten kunnen jou zo beter vinden.

Al een tijd schrijf ik mijn verhalende SEO-teksten in Webtexttool. Een superhandige tool waarbij je je teksten optimaliseert terwijl je schrijft. Hierdoor gaat het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten makkelijker en sneller. In deze blog deel ik graag mijn ervaring over de tool met jou.

Zoektermenoverzicht

Wat ik super vind bij Webtexttool, is het zoektermenoverzicht. Voordat je een pagina aanmaakt, voer je een zoektermidee voor de pagina in. Het programma toont meteen hoe goed de zoekterm in Google scoort en geeft eronder een lijst met suggesties. Bij deze suggesties worden de beste zoektermen bovenaan getoond. Hier kies je dan uit. Daarna schrijf je een pagina of blog, gebaseerd op deze term.

Ik hou erg van de visueel simpele weergave in Webtexttool. In de kleuren groen, geel en rood geeft de tool overzichtelijk weer hoe het zoekvolume is op de term, hoe groot de concurrentie op de term is en wat dan de overall score is. Je wilt natuurlijk een zoekterm waarop veel gezocht wordt, maar die jouw concurrentie niet zoveel gebruikt.

Voor een klant zou ik laatst een pagina over ‘bouwbegeleiding’ schrijven. Maar door het zoektermenoverzicht van Webtexttool kwam ik er erachter dat dit woord slechts een gemiddelde score had. Het zoekvolume was gemiddeld en de concurrentie ook. Toen ik het woord ‘bouwcoördinatie’ uitprobeerde, kwam er een goede overall score uit. Het woord betekent hetzelfde maar scoort als zoekterm veel beter.

Webtexttool zoekterm bouwcoördinatie

Webtexttool kijkt bij het beoordelen van relevante zoektermen vooral naar de concurrentie. Een lage concurrentie is belangrijk om te scoren op een zoekterm.

Webtexttool keyword Isolatievormen

Dus hoewel het zoekvolume laag is, vindt Webtexttool ‘isolatievormen’ toch een goede zoekterm, omdat de concurrentie heel laag is.

De zoekwoordenplanner van Google Adwords geeft ongeveer hetzelfde beeld:

Webtexttool zoekterm isolatievormen Google Adwords

Gemiddeld dertig zoekopdrachten per maand. Als deze dertig bezoekers door de lage concurrentie bij jou uitkomen, dan is een laag zoekvolume niet erg. Het is beter dan een term met een hoog zoekvolume en een zeer hoge concurrentie. Dan toont de zoekmachine jou waarschijnlijk niet eens op de derde pagina in Google.

Smaak en doelgroep

Bij een zoekterm houd ik rekening met smaak. Het is belangrijk dat je ook gevoelsmatig achter een zoekterm staat. Het wordt wel de titel van je sitepagina. Is de eerder genoemde ‘Isolatievormen’ bijvoorbeeld wel zo treffend voor de pagina? Een zoekterm kiezen is wikken en wegen.

Naast smaak denk ik ook aan de doelgroep bij het vinden van een zoekterm. Waar zou jouw klant op zoeken? Recentelijk schreef ik bijvoorbeeld een pagina over Beanies, een boonvormige muts. ‘Beanie fashion’ en ‘Beanie’ zijn bijvoorbeeld allebei zoektermen die goed scoren, maar wat zou de doelgroep intoetsen? Zoekt een jonge gozer, als Enzo Knol, op ‘Beanie fashion’ of zou hij snel na ‘Beanie’ op ‘zoeken’ klikken?

Groene balken 

Waar de veel gebruikte plugin van Yoast achteraf tips geeft, adviseert Webtexttool je al tijdens het schrijven. In plaats van de groene stoplichtjes van Yoast, zie je aan de rechterzijde van het scherm balkjes die groen worden. Als je de instructies volgt, klappen tekstonderdelen in als aan alle SEO-regels is voldaan. Daar hoef je dan niet meer naar om te kijken.

Webteksttool leidt je tijdens het schrijven door de volgende tekstonderdelen:

Webtexttool onderdelenPaginatitel en -omschrijving 

De paginatitel en -omschrijving van de pagina wordt getoond in Google als er op jouw zoekterm wordt gezocht. De balken van de titel en de omschrijving kleuren groen als je de gekozen zoekterm en genoeg woorden gebruikt.

Heading / Kopjes

Dit is erg belangrijk. Webtexttool adviseert je over het aantal koppen, het aantal woorden in deze koppen en het aantal zoektermen in de koppen.

Content

Webtexttool schrijft minimaal 400 woorden per pagina voor. Van andere SEO-specialisten hoor ik vaak minimaal 300. Mijn ervaring is dat je met 300 woorden ook de 100% optimalisatiescore kunt bereiken, als je de overige adviezen opvolgt.

Je krijgt advies over het aantal zoektermen en waar je deze schrijft. Verder krijg je hier suggesties over interne links en afbeeldingen.

Overig

Webtexttool adviseert je hier om regels met de zoekterm erin vetgedrukt en cursief te maken.

Zelf schrijven in Webtexttool

Als je tijd en zin hebt om je eigen teksten te schrijven, kun je Webtexttool als plugin op je site installeren. Webtexttool is voor een lange periode gratis uit te proberen, waarna je voor een abonnement kunt kiezen. Een abonnement is niet duur en de service is grandioos. Ik herinner mij een Skype-gesprek met Kyrill Poelmans, bedenker en directeur van Webtexttool. Ik was verbaasd over de tijd die hij nam voor het beantwoorden van mijn vragen. Webtexttool is per mail en telefoon goed bereikbaar.

Alles in één keer klaar

Als je helemaal geen zin en tijd hebt om zelf treffende paginateksten te schrijven, dan ben ik er voor je.
Na het schrijven van een pagina kan ik de tekst met alle koppen, linkjes en foto’s in zijn geheel exporteren naar de mail of Word. Ik stuur het naar je op, waarna je de tekst met codes kopieert en in je pagina plakt. Alles is dan in één keer klaar.

Deze blog is natuurlijk met de hulp van Webtexttool geschreven.