Zes tips om je bezoeker te overtuigen met pakkende teksten

Pakkende teksten

Pakkende teksten schrijven, waardoor de bezoekers van je site voor jou kiezen en niet voor de concurrent. Dat is nog een hele kunst.

Lees hieronder zes belangrijke schrijftips.

Pakkende teksten - geen Wikipedia informatie1.  Schrijf persoonlijke teksten 
Vaak zijn webteksten veel te algemeen. Een beschrijving van een dienst of product zegt helemaal niets over jou.
Eerder herschreef ik de siteteksten van een osteopaat. Ze had een pagina ‘Wat is osteopathie?’. Daarin beschreef ze in algemene bewoordingen over het nut van osteopathie. Niet handig, want die informatie kun je ook op Wikipedia vinden. Daarvoor kom ik niet op haar site. Op haar website wil ik haar leren kennen.

Schrijf liever : ‘Mijn osteopathie behandeling (jouw dienst) is erop gericht om jou …’ in plaats van ‘Osteopathie (jouw dienst) is er op gericht om de cliënt … ’.
Dat laatste is afstandelijk en helpt niet om een band te krijgen met je klant.

Beschrijf je producten en diensten niet, maar vertel wat jij voor iemand kan betekenen.

2.  Wees consequent met ‘u’ of ‘je’
Pakkende teksten - u of je?Kies heel bewust of je je lezer aanspreekt met ‘u’ of ‘je’. Of je je klanten met u of jij aanspreekt, hangt af van je doelgroep. Ouderen waarderen u, de meeste mensen onder de 65 willen liever jij worden genoemd.

En houd je keuze consequent vol. Regelmatig zie ik teksten waar ‘u’ later ineens weer ‘je’ is. Besef dat je dan eigenlijk van beleefd naar onbeleefd gaat, ook al is het per ongeluk.

Controleer na het schrijven of al je teksten in de u- of de je-vorm zijn geschreven.

3.  Schrijf in een vertelvorm
pakkende teksten - schrijf zoals je praat
Schrijf, ongeacht de aanspreekvorm, alsof je tegen je beste vriend of vriendin praat. Gebruik geen moeilijke, formele woorden en zinnen. Probeer lekker vlot en luchtig te babbelen.

Gebruik ook geen vaktaal. Leg afkortingen de eerste keer uit en schrijf actief.
Er zal goed voor je gezorgd worden (door mij)’ is niet actief. ‘Ik zal goed voor je zorgen’ is dat wel en dat spreekt meer aan.

In dit artikel probeer ik ook met je te praten. En, voel je je aangesproken?

4.  Schep overzicht 
pakkende teksten - schep overzichtKijk welke informatie bij elkaar past en verdeel het onder in meerdere alinea’s met een pakkende kop. Dat creëert orde en rust. Je bezoeker kan scannen waar de pagina over gaat. Door de koppen kan je lezer bepalen wat hij belangrijk vindt.

Als ik één brij aan elkaar geplakte tekst zie, dan zakt mij de moed om te lezen meteen in de schoenen. Klik, weg bezoeker.

Overzichtelijke alinea’s en koppen zijn ook belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina.

5.  Zorg voor samenhang
pakkende teksten - samenhangSamenhang zorgt ervoor dat je lekker kunt doorlezen. Je creëert dat door informatie aan elkaar te ‘rijgen’ met een toelichting of toevoeging in of na een zin. Een aanvulling geven op of een verklaring geven van een voorgaande zin schept ook een verband. Bijvoorbeeld: ‘Mediteren kan iedereen leren. Dit geldt dus ook voor alle …’.

Wissel langere zinnen met korte zinnen af. Dat maakt je teksten levendiger.

Pakkend schrijven is meer zeggen in minder woorden.

6.  Mag het ietsje meer zijn?
pakkende teksten - details zijn belangrijkIn de tekst over je training kun je vermelden: ‘Er is ook een lunch’. Maar ‘Tijdens de training kun je onbeperkt koffie en thee drinken en genieten van een uitgebreid lunchbuffet met o.a. melk, jus d’orange, rijk gevulde soep en heerlijk belegde broodjes’ klinkt veel gezelliger. Je ziet jezelf al genieten tussen de andere lachende deelnemers. Details bieden sfeer.

‘Het is van 12.00 uur tot 17.00 uur’ of ‘We beginnen om 12.00 uur en eindigen rond 17.00 uur’. Het tweede voelt heel anders en wekt de indruk dat het uit mag lopen als er nog wat vragen aan het einde zijn.

Bedenk, terwijl je schrijft wat jouw lezer wil zien en voelen.

Pakkende teksten helpen voor jouw vindbaarheid

Bovenstaande tips helpen niet alleen om pakkende teksten te schrijven. Ze zijn ook belangrijk voor de vindbaarheid van websitepagina’s. Google kan namelijk ook zien of teksten mensen zullen aanspreken. Pakkende teksten eindigen dus hoger in de zoekresultaten.